محفل اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری

محفل اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری

معرفی لینک های مفیدپژوهشی در جهت پذیرش و چاپ مقالات علمی مناسب برای دانشجویان ا
محفل اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری

محفل اساتید دانشگاه و دانشجویان دکتری

معرفی لینک های مفیدپژوهشی در جهت پذیرش و چاپ مقالات علمی مناسب برای دانشجویان ا

نکات و سؤالات مصاحبه دکتری چیست؟

درخواست‌های زیادی داشتیم در مورد اطلاعات کلی از جو مصاحبه دکتری وجود دارد و اینکه کلاً چه سؤالاتی پرسیده می‌شود، چگونه خود را برای جلسه مصاحبه دکتری آماده کنیم؟ چه پارامترهایی امتیازآور هستند و در مجموع اطلاعات کلی و جزئی در مورد مصاحبه دکتری.

لذا در این مقاله قصد داریم که هر آنچه در این زمینه مهم است را بیان کنیم تا با رعایت این موارد تا حد زیادی سربلند از مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد و سراسری بیرون بیایید.

هدف از برگزاری مصاحبه این است که شما مورد بررسی و محک‌زنی قرار بگیرید تا ببینند آیا شما شرایط لازم برای ادامه تحصیل را دارید؟ بنابراین نکته مهم این است که قطعاً سؤالات و مروری بر روی دروس و مفاهیم پایه‌ای رشته تحصیلی شما خواهد شد. از اطلاعات به‌روز سؤالاتی پرسیده خواهد شد، اینکه در جهان پیرامون شما در حال حاضر در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی چه می‌گذرد؟ اتفاق‌های بروز و تحلیل شما از آن‌ها چیست؟ معرفی شما توسط یکی از اساتید تأثیر زیادی دارد لذا سعی کنید چند توصیه‌نامه از اساتید خود داشته باشید. حتماً می‌توانید استاد مشاور و راهنمای خود را در مقطع ارشد مد نظر قرار دهید و یک توصیه‌نامه به صورت پرینت رنگی از ایشان بگیرید.

نکته: پوشه‌ای تهیه کنید تا اطلاعات خود را به صورت منظم تهیه و در آن قرار دهید. مقالات، سوابق تدریس، ترجمه‌ها، کتب، توصیه‌نامه‌ها، مدارک زبان همه و همه به صورت طبقه‌بندی شده و منظم باشند. اساتید روی این موضوع حساس هستند.

در صورتی که از پایان‌نامه دفاع کرده باشید از شما سؤال خواهد شد و خواهند خواست در مورد آن و روش تحقیقتان توضیح دهید تا حدی که تسلط کامل شما محرز شده و اطمینان پیدا کنند که پروژه ارشد را خودتان انجام داده‌اید.

اگر چه الزامی به داشتن رزومه نیست اما داشتن آن به صورت حرفه‌ای و علمی یکی از مهمترین آیتم‌هایی است که بایستی به همراه خود داشته باشید. رزومه را در بخش‌های اطلاعات شخصی، اطلاعات آموزشی و اطلاعات پژوهشی تهیه کنید فایل‌های استانداردی برای تهیه رزومه وجود دارند، از آن‌ها استفاده کنید که بهتر است.

به زبان انگلیسی از شما سؤالاتی خواهد شد حتی در مواردی شاید در بدو شروع جلسه اینگونه باشد، شما با تسلط و اعتماد به نفس صحبت کنید و خود را نبازید. برای بقیه هم همینگونه است و بعد از آن به زبان فارسی نیز از شما سؤال خواهد شد. هنگامی که شما ادعای دارا بودن مدرک زبان مطرح کرده باشید به صورت تخصصی با شما صحبت خواهند کرد. اگر حتی مدرک زبان ندارید که 6 امتیاز از 20 امتیاز مربوطه را بگیرید، حداقل مکالمه عمومی (General) شامل معرفی خود، پرزنت چکیده پروژه ارشد و اینطور موارد را تمرین کرده و بلد باشید تا 2 الی 3 امتیاز از 20 امتیاز شامل شما شود.

خیلی از اساتید و هیئت‌های ژوری بر روی روش تحقیق حساس هستند و می‌توانید برای تقویت رزومه خود در مجلات معتبر مقاله اکسپت یا چاپ شده داشته باشید و روی آن‌ها مانور بدهید.

پاسخ سؤالات را کامل بدهید و با پیشینه پژوهشی خود مرتبط کنید اگر پاسخ را نمی‌دانید صادقانه بگوئید که در حال حاضر اطلاع یا حضور ذهن ندارم.

در مورد انگیزه شما از ادامه تحصیل سؤال می‌شود و شما باید مجاب کنید که به رشته تحصیلی خود علاقمند هستید و دست از تلاش برنمی‌دارید. یکی از پارامترهایی که بیانگر انگیزه (Motivation) شماست وجود یک برنامه مدون برای دوره دکتری و حتی برای رساله دکتری می‌باشد. بیان کنید که قصد کار در چه حوزه‌ای دارید و تمرکز تحقیقی شما بر روی چه چیزهایی خواهد بود. این موضوع کمک خوبی به انتخاب شما خواهد کرد.

این‌ها اطلاعاتی کلی در مورد فضای مصاحبه دکتری بودند.

اگر سؤالاتی که از شما قرار است پرسیده شود را بخواهیم طبقه‌بندی کنیم، اینگونه است که در مورد معرفی، هدف و انگیزه شما در مورد قبولی در مقطع دکتری سؤال خواهد شد. لذا به صورت فارسی و انگلیسی این موارد را مرور کرده و به حافظه خود بسپارید.

در مورد پروژه کارشناسی و کارشناسی ارشد از شما سؤال خواهد شد، روش تحقیق و چکیده آن را به صورت فارسی و انگلیسی بلد باشید و کامل آن را پرزنت کنید.

از سوابق پژوهشی شما پرسیده خواهد شد، اینکه چه مقالاتی در مجلات علمی پژوهشی، مجلات علمی تخصصی-ترویجی در همایشات داخلی و خارجی دارید، آیا ثبت اختراع داشته‌اید؟ آیا گواهینامه کوتاه مدت معتبر دارید؟ آیا کتاب تألیف شده دارید؟ آیا سابقه تدریس دارید؟ اینها موارد مهمی هستند که باید روی بیان آن‌ها به زبان انگلیسی کار کنید.

در مورد دروس تخصصی رشته خود نیز مروری داشته باشید. ممکن است مفاهیم پایه پس از گذشت سالیان از ذهن دور شده باشند لذا مرور کنید. زمینه پژوهشی و انگیزه و پروپوزالی که می‌خواهید در دوره دکتری داشته باشید را مشاوره بگیرید و معین کنید و بیان بفرمائید.

یکسری سؤالات عمومی نیز ممکن است از شما پرسیده شود، اینکه آیا شما منبع مالی دارید تا بتوانید در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهید؟ آیا شاغل هستید یا خیر؟ اگر بتوانید ثابت کنید که قرار است تمام وقت در خدمت تحصیل باشید نیز مورد مثبتی است. اینکه اولویت‌های خود را در انتخاب دانشگاه مورد نظر بیان کنید و بگوئید که چه تحقیقاتی در این زمینه کرده‌اید.

در جلسه مصاحبه دکتری اعتماد به نفس داشته باشید، اکثر دانشجویان استرس دارند لذا سعی کنید این استرس را مدیریت کنید. برای تمرین این مورد می‌توانید در منزل جلسه مصاحبه را شبیه‌سازی کنید.

در کل با تقویت رزومه و کنترل دقیق زمان می‌توانید در جلسه مصاحبه موفق شوید و این جلسه هم یکبار اتفاق می‌افتد. ما نیز در کنار شما برای ارائه مشاوره‌های دقیق‌تر و تخصصی‌تر هستیم. موفق و پیروز باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تدبیرساز در تماس باشید.

02140220448

 

سرقت ادبی یا سرقت علمی

سال‌هاست که مالکیت معنوی و فکری مطرح است. در خیلی از کشورهای دنیا قوانینی تصویب و به اجرا گذاشته شده است. در این کشورها نقض حقوق مالکیت فکری عواقب کیفری دارد اما در کشور ما هنوز قانون خاصی به تصویب نرسیده است و اشخاصی ناقض کپی رایت بوده و از دست آوردهای هنری و علمی دیگران استفاده می‌کنند ولی در حوزه مقالات با توجه به اینکه مقالات را به مجلات خارجی می‌فرستند، آن‌ها تابع قوانین خود هستند و در صورت بروز چنین خلافی عواقبی همچون وارد کردن نام نویسنده در لیست سیاه و یا ریپورت آن‌ها به مجلات دیگر را دارند.

به صورت کلی می‌توان گفت استفاده از مطالب و دستاوردهای علمی ادبی دیگران بدون ذکر رفرنس را سرقت ادبی گویند که می‌تواند عامدانه و یا سهوی باشد. حال رفرنس‌دهی به چند روش انجام می‌شود. می‌تواند به صورت نقل قول باشد، می‌تواند به صورت خلاصه‌نویسی یا بازنویسی باشد و روش‌های مستند دیگری دارد. اگر در هریک از این روش‌ها، حتی اگر به آثار قبلی خودمان به صورت صحیح رفرنس ندهیم، ما دچار سرقت علمی/ادبی شده‌ایم.

سرقت ادبی مستقیم و عامدانه تعریفش ارائه شد. سرقت ادبی غیر مستقیم یا Self-Plagiarism که عرض کردیم استفاده بدون رفرنس از مطالب علمی خودمان و یا رفرنس‌دهی بیش از حد به مقالات قبلی است. نوع دیگر سرقت ادبی با عدم ذکر منابع و مراجع است و حتی استفاده و خرید دستاوردهای علمی از دیگران است که نوعی از سرقت ادبی محسوب می‌شود. به هر حال در هر مقاله میزانی از مشابهت مطالب وجود دارد برای مثال چون رفرنس‌ها را عیناً ذکر می‌کنیم درصدی از مشابهت بوجود می‌آید. بنابراین مجلات معتبر دنیا از 5 درصد و گاهاً مجلات ISI و یا Scopus تا20 درصد مشابهت را مجاز می‌دانند. در داخل کشور برخی مجلات حتی تا 30 درصد مشابهت را هم مجاز می‌دانند و بیش از آن را بایستی رفع کرد.

چگونه میزان مشابهت رساله دکتری را بسنجیم؟

نرم‌افزارهای قوی در این زمینه وجود دارند از جمله نرم‌افزار iThenticate که باید اکانتی خریداری شود و هزینه بالایی دارد اما مؤسساتی هستند که اکانتی از این نرم‌افزار دارند و در ازای دریافت هزینه کم، با استفاده از حساب کاربردی خود در این نرم‌افزار میزان مشابهت سند شما را بررسی می‌کنند. در داخل کشور هم سامانه‌هایی مثل سمیم نور هستند که می‌توانید وارد آن‌ها شده و به ازای هر مقاله میزان مشابهت را مشخص می‌کنند و محقق می‌تواند با بازنویسی یا حذف آن بخش رفع مشابهت کند.

لذا شیوه رفع مشابهت یا بازنویسی آن بخش از متن است و یا حذف آن و یا رفرنس‌دهی البته فرض کنید که در مقاله‌ای یک پاراگراف کپی شده باشد حتی با ذکر منبع نیز درصد مشابهت بالا می‌رود و دچار سرقت ادبی می‌شویم مگر اینکه یک تعریف مشخص و یا فرمولی باشد که نتوان آن را تغییر داد.

نرم‌افزارهای مشابهت‌یاب با استفاده از بانک اطلاعاتی خود که دربرگیرنده تمام مطالبی است که در اینترنت منتشر می‌شود چه در بخش مقالات، وبلاگ‌ها، سایت‌ها و هر مطلبی که در اینترنت پابلیش شود، عمل می‌کنند. توصیه می‌شود که از سیستم‌های مشابهت‌یابی رایگان استفاده نکنید زیرا گاهاً تا 2 صفحه بررسی انجام می‌دهند و آن هم قوی نیست و نمی‌توان بر آن تکیه کرد.

در پایان از دوستان عزیز می‌خواهیم قبل از ارسال مقاله به مجله، خود اقدام به بررسی میزان مشابهت کنید زیرا تمام مجلات قوی قبل از داوری، اقدام به بررسی و مشابهت‌سنجی کرده و در صورت وجود درصد بالای مشابهت، باعث برگشت زدن (Reject) مقاله می‌شود. سعی کنید سند شما حداکثر 15 الی 20 درصد مشابهت داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تدبیرساز در تماس باشید.


02140220448

تقویت رزومه و عناصر امتیازآور

تقویت رزومه و عناصر امتیازآور

به طور کلی برای قبولی در آزمون‌های دکتری چه در داخل و چه در خارج، غیر از آزمون کتبی و کنکور بایستی از سد مصاحبه نیز گذشت. در خارج از کشور و برای اپلای می‌توان گفت که مصاحبه همه امتیاز را دارد. شما توسط استاد مربوطه مصاحبه می‌شوید و ایشان اگر شما را تأیید کردند به دانشگاه معرفی می‌شوید و رسماً دوره دکتری یا پست داک را آغاز می‌کنید. در داخل کشور هم برای مقاطع دکتری و بالاتر به همین شیوه است. در سال جاری 50 درصد امتیاز برای قبولی، مربوط به کنکور بوده و 50 درصد دیگر هم برای مصاحبه دکتری بوده است.

بنابراین مصاحبه دکتری و اینکه بتوانیم رزومه قابل قبولی ارائه کنیم ارزش بالا و مشخصی دارد. در مصاحبه دکتری عناصر مهمی مطرح است. غیر از رزومه و بار روانی و چگونه صحبت کردن در پیش هیئت ژوری و اینکه بر روی چه مطالبی تکیه کنیم، چه چیزی بگوییم و چه نگوییم در این پادکست قصد داریم بر روی خود رزومه تمرکز کنیم. برای داخل کشور اگر کلاً رزومه 20 امتیاز داشته باشد مهمترین آیتم داشتن مدرک زبان معتبر است مانند IELTS, تافل، GRE و MSRT که مورد تأیید وزارت علوم هستند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد فاقد چنین مدرکی هستند لذا اگر کسی این مدرک را داشته باشد تا حد زیادی جلو افتاده و چیزی است که فقدان آن در بین حدود 80 درصد شرکت‌کنندگان مشهود است.

گزینه بعدی مقالات علمی پژوهشی و یا مقالات ISI مورد تأیید وزارتین است که دارای 4 امتیاز برای شما هستند. با داشتن پذیرش (Accept) دو مقاله می‌توانید 8 امتیاز از 20 امتیاز را کسب کنید.

گزینه بعدی مقالات علمی تخصصی یا مقالات همایشی هستند که هر یک از آن‌ها تنها 1 امتیاز دارد. این مقالات در همایش‌های بین‌المللی یا مجلات علمی تخصصی اکسپت و چاپ شده‌اند. لذا هر مقاله علمی پژوهشی 4 برابر مقاله علمی تخصصی و همایشی ارزش و امتیاز دارد.

مورد بعد کتاب است. چاپ کتاب 1 امتیاز دارد البته کتابی که در انتشارات شناخته شده‌ای چاپ شده باشد و کپی پروژه ارشد نباشد چرا که اخیراً باب شده افراد پروژه پایانی خود را در فرمت قطعی وزیری آورده و با طرح جلد می‌خواهند به کتاب برسند. هیئت ژوری به این موضوع واقف بوده و ممکن است چنین کاری امتیاز منفی در پی داشته باشد. کتابی که کاملاً تألیفی بوده و رنگ و بوی کتاب داشته باشد مورد قبول است.

مورد بعد، معدل لیسانس و بخصوص فوق لیسانس است. 1.5 امتیاز از 20 امتیاز، برای معدل فوق لیسانس در نظر گرفته شده است. معدل لیسانس نیز 1.5 نمره ارزش دارد.

گزینه بعدی مخصوص افراد برگزیده المپیادهای علمی است که 1 امتیاز است.

کیفیت و سؤال در مورد پروژه ارشد نیز 2 امتیاز دارد که باید به درستی آن را پرزنت کرده و مورد پسند اساتید واقع شود.

جمع موارد فوق با یک مقاله علمی پژوهشی و یک مقاله همایشی 20 امتیاز می‌شود. بخشی هم به عنوان نظر شخصی هیئت ژوری در نظر گرفته‌اند که آن را با آیتم‌هایی مانند دیدن خود دانشجو، طرز صحبت استخراج کرده و امتیاز لازم اعطا می‌شود.

 

به غیر از مواردی که ذکر شد، گواهینامه‌های کوتاه مدت آموزشی نیز اهمیت دارند که به طور تکمیلی می‌توانند نقش کمک کننده داشته باشند. امیدواریم با تقویت رزومه در این زمینه موفق باشید ما نیز مثل همیشه برای کمک به تقویت بیشتر رزومه شما در کنارتان هستیم بخصوص برای مقالات علمی پژوهشی، همایشی و چاپ کتاب.

معیارها و شرایط اعتماد به مؤسسات چاپ مقاله چیست؟

قصد داریم در مورد معیارها و شرایط اعتماد به مؤسسات چاپ مقاله صحبت کنیم. یکی از سؤالات پر تکرار و از دغدغه‌های مهمی است که دانشجویان و افرادی که می‌خواهند خدمات پذیرش و چاپ مقاله بگیرند برایشان مطرح است.

این افراد دقیقاً نمی‌دانند به چه کسی و یا سیستمی می‌توانند اعتماد کنند؟

در نظر داریم به طور خلاصه‌وار، هشت نکته کلیدی را بیان کنیم که با استفاده از آن، هر مؤسسه‌ای را که می‌خواهید به عنوان خدمت‌گزار انتخاب کنید، درصد بالاتری از موفقیت برای شما رقم بخورد.

1-      مؤسسه از سوی دوستان و اطرافیان به شما معرفی شده باشد، فردی مورد اعتماد که کارش در آن مؤسسه انجام شده باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که این مورد 100 درصد ملاک نیست چرا که ممکن است برخی مجلات در موارد خاصی تبحر داشته و آن فرد در آن زمینه سرویس گرفته باشد و کار ما متفاوت باشد. به هر حال این معیار مهم است.

2-      توجه به اینکه مؤسسه ثبت رسمی شده باشد و مجوزها و افتخارات آن مؤسسه چیست؟ در نظر داشته باشید که بهتر است با افراد حقوقی در ارتباط باشید، مجموعه‌ای که بتوان کار را در آن به طور رسمی پیگیری کرد و در صورتی که خدای ناخواسته کار به مشکل خورد بتوان از مجاری قانونی چیگیری نمود. برای مؤسسات، ثبت رسمی در اداره ثبت شرکت‌ها مهم است. داشتن اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) نیز دارای اهمیت است. دیگر اینکه مجوزهایی که آن مؤسسه دارد چیست؟ مانند مجوزهای مشاوره اگر از وزارت علوم، وزارت ارشاد، وزارت کار و وزارتخانه‌هایی که متولی امور هستند می‌توانند خیال شما را تا حد زیادی راحت کند. اگر مؤسسه‌ای ثبت رسمی شده باشد، هیچگاه کاری انجام نمی‌دهد که در توانش نباشد.

3-      داشتن مکان فیزیکی، محلی برای مراجعه و اینکه صرفاً به یک شماره اعتباری در وب سایت یا کانال بسنده نکرده باشید. این دفتر اگر در تملک مجموعه باشد، بسیار بهتر است.

4-      خدمات پس از فروش آن مؤسسه چیست؟ اکثر مؤسسات و افراد در مشاغل و اصناف مختلف، صحبت‎‌های خوبی قبل از قرارداد می‌زنند، اما پس از نوشتن قرارداد، مشکلات و هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی مشاهده می‌شوند و در واقع رویکرد قبل و بعد از قرارداد متفاوت است. لذا باید به گونه‌ای این اطمینان وجود داشته باشد که بعد از قرارداد و انجام کار پذیرش و یا چاپ مقاله نیز کار شما به درستی انجام شود و بهانه‌های مختلف تراشیده نشوند.

5-      آیا سایت و شبکه‌های اجتماعی مجموعه دارای کیفیت مطالب خوبی هستند؟

6-      آیا آن مؤسسه حاضر به انعقاد قرارداد است یا خیر؟ بهانه برای نبستن قرارداد نیاورند مگر اینکه سرویس‌گیرنده، خود تمایلی به بستن قرارداد نداشته باشد. به هر حال نوشتن قرارداد با مؤسسه‌ای که ثبت شده است می‌تواند تأثیر زیادی در ارائه خدمات داشته باشد. بندی نیز باید حتماً در قرارداد قید شود که در صورتی که خدمات با شرایط گفته شده مانند هزینه و زمان اخذ نشود و اکسپت یا چاپ مقاله در مجله انجام نشود، کل هزینه عودت می‌شود.

7-      مؤسسه درصد بالایی از قرارداد را به بعد از انجام کار موکول کند. چیزی در حدود 70 الی 80 درصد.

8-      مشاهده حضوری نمونه‌کارهای قبلی است. روند پذیرش و چاپ مقالات از تاریخ ابتدایی تا انتهایی چگونه بوده است.

 

مجموعه تدبیرساز با رعایت کلیه موارد فوق برای اکسپت و چاپ مقالات علمی، در خدمت شما عزیزان است.

02140220448

نشریه علمی یا علمی پژوهشی، کدام یک درست است؟

با عرض سلام خدمت تمامی اساتید، محققین و پژوهشگران

در این مقاله قصد داریم در مورد مقوله مقالات یا مجلات علمی، علمی پژوهشی و علمی ترویجی. در واقع می‌خواهیم در مورد این گزینه صحبت کنیم که می‌گویند نشریه علمی یا علمی پژوهشی، کدام یک درست است؟

تا اردیبهشت ماه سال 1398، دسته‌بندی مجلات داخل کشور به صورت علمی پژوهشی، نشریات علمی ترویجی یا نشریات علمی تخصصی بود. بعد از آن و در تاریخ 9 اردیبهشت 1398 وزارت علوم طی بخشنامه شماره 25685 خواسته تا همه نشریات با گریدهای مختلف تخصصی، پژوهشی ترویجی را با یک واژه به نام نشریه علمی بشناسیم و آن نشریه بجای اینکه پسوند پژوهشی ترویجی بگیرد، گرید یا رتبه، بگیرد. رتبه‌ها از بالابه پایین شامل رتبه بین‌المللی، A+، A، B، C، D هستند.

بنابراین بجای اینکه بگویند نشریه علمی پژوهشی، می‌گویند نشریه علمی گرید B، نشریه علمی گرید بین‌المللی و بنابراین دیگر واژه علمی ترویجی اشتباه است.

حال به چه نشریاتی امتیاز علمی پژوهشی تعلق می‌گیرد؟ در واقع اگر اسم نشریه‌ای، در پایگاه وزارت علوم MSRT که نام آن پورتال نشریات وزارت علوم است، آمده باشد و یکی از رتبه‌های بین‌المللی یعنی A+ الی D را گرفته باشد، به آن مجله علمی پژوهشی گفته می‌شود.

احتمال دارد که این مجله علمی ترویجی نیز باشد ولی به طور مثال برای دفاع دکتری 2.5 امتیاز را همه این مجلات می‌گیرند. بنابراین هر مجله‌ای که نامش در پورتال وزارت علوم برای یک سال باشد، آن 2.5 امتیاز نشریات علمی پژوهشی را می‌دهد.

بنابر این بعضی از دانشگاه‌ها و اساتید در جریان این موضوع نیستند و وقتی می‌گویند یک نشریه علمی است می‌گویند نه این علمی است و باید علمی پژوهشی باشد. این بخشنامه را با جستجو در گوگل می‌توانید پیدا کنید، در وب سایت تدبیرساز نیز وجود دارد. بخشنامه ملغی شدن واژه‌های علمی پژوهشی و اختصاص واژه علمی بجای همه واژه‌ها.

ضمناً مجلات علمی می‌توانند مقالات را در دو دسته علمی پژوهشی و علمی ترویجی چاپ کنند، یعنی مختار هستند آن مقاله‌ای را که دریافت می‌کنند، اگر کیفیت بالا داشته باشد، به صلاح دید خود بگویند این مقاله علمی پژوهشی است و اگر کیفیت کمتر باشد می‌گویند این مقاله ترویجی است. در نامه اکسپت و زمانی که مقاله پابلیش می‌شود، در صفحه اول این موضوع قید می‌شود که این مقاله علمی پژوهشی است و یا علمی ترویجی.

بنابراین بعد از سال 1398، واژه علمی پژوهشی و علمی ترویجی دیگر به مجلات اختصاص داده نمی‌شود، بلکه به مقالات اختصاص داده می‌شود. نشریات نیز همگی علمی گریددار هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تدبیرساز در تماس باشید

02140220448